Saturday, March 05, 2011

Norm Breyfogle´s Batman - a different look ( and I got the flu )

Yes, finally the bad weather in Germany has caught up to me. I got a full - fledged flu with all the cool symptoms like going to the toilet every 5 minutes and feeling freezing cold from one moment to the next.


And my brain feels like a giant sponge - on acid. So sorry, if some of my sentences don´t make any sense. Since the METAPHYSIQUE issues I ordered haven´t arrived yet I wanted to add one more thing to the Norm Breyfogle theme. To show that I´m not alone in my appreciation of Norm Breyfogle I just wanted to tell my readers that PLANETA DE AGOSTINI ( the guys who do the DC stuff over there ) have decided to collect his BATMAN run in 5 volumes.

One more sign that the comic market in Spain is mainly a readers market. After the CLASSICOS DC edition of Jim Aparo´s BRAVE AND THE BOLD issues ( one day I have to bring my article series on the subject to a finish - longtime readers remember them ) another masterful artist of the Batmythos gets a collection to be discovered by fans. Or re - discovered by the older readers. And while almost the entire catalogue of Jack Kirby´s work is available in Spain in affordable volumes there is still no sign of any german versions of an ESSENTIALS or BOBLIOTECA MARVEL line on the horizon.

Here´s the official announcement :

Batman de Norm Breyfogle Nº 01


Edición original : Detective Comics 579, 582, 585-594 y 596 USA

Guión : Alan Grant, John Duffy, John Wagner, Mike W. Barr

Dibujo : Norm Breyfogle

Formato : Libro cartoné, 352 págs. a color. 30 €

En su interminable cruzada contra el crimen, Batman se enfrenta a nuevas amenazas: el Ventríluoco y su inseparable Scarface, el Hombre Corrosivo, Kadáver, el Ratonero, Cornelius Stirk… despiadados criminales ansiosos por engrosar la colorida galería de villanos del Hombre Murciélago. Pero el protector de Gotham también tendrá que poner todo su empeño para combatir dos amenazas a nivel global: el tráfico de drogas y el terrorismo...

El presente tomo recopilatorio inaugura una antología de cinco volúmenes centrada en el paso del dibujante Norm Breyfogle por las diferentes series regulares protagonizadas por el Caballero Oscuro. Una colección imprescindible, cuya primera entrega sirve para recuperar su colaboración con los guionistas británicos John Wagner y Alan Grant, plasmada en la cabecera Detective Comics y convertida en todo un clásico de finales de la década de los 80. 

English version : Batman by Norm Breyfogle Nº 01


Original edition : Detective Comics 579, 582, 585-594 and 596

Script : Alan Grant, John Duffy, John Wagner, Mike W. Barr

Art : Norm Breyfogle

Format : hardcover, 352 pagse. color. 30 €

In his neverending crusade against crime, Batman confronts new menaces : the Ventriloquist and his inseperable Scarface, the Corrisive Man, Cadaver, the Ratcatcher, Cornelious Stirk.....ruthless criminals eager to increase the colorful rogue gallery of the Batman. But Gotham´s protector must also muster all his persistence to fight two menaces on a global level : the drug traffic and terrorism....

This book inaugurates a five volume antology centered on artist Norm Breyfogle´s run through the different regular series of the Dark Knight. An essential collecton, which first volume serves to recover his collaboration with the british writers John Wagner and Alan Grant, embodied in the main title Detective Comics and transformed into a real classic from the end of the 80s.

UNA MIRADA DIFFERENTE de David Fernández


Desde que en mayo de 1939 Batman irrumpió por vez primera en el mundo de la historieta ( Detective Comics núm. 27 ), la responsabilidad de continuar el legado iniciado por Bob Kane y Bill Finger ha sido asumida por una interminable nómina de autores. Guionistas y dibujantes que, echando mano de los más variados estilos y tendencias, han dado forma a siete décadas de aventuras, no siempre partiendo del mismo tono, ni siquiera dando continuidad a una caracterización inmutable. Pero lo cierto es que, lejos de restar atractivo al universo ficcional con epicentro en Gotham City, esta “ incoherencia ” ha posibilitado que generaciones de lectores hayan disfrutado de personalísimas visiones del Caballero Oscuro, ideadas por algunos de los profesionales más emblemáticos del Noveno Arte.

Con el tomo que el lector sostiene entre sus manos se inaugura una antología centrada en el trabajo realizado por uno de estos autores, que a finales de la década de los 80 asumió un protagonismo indiscutible en el apartado gráfico de las diferentes colecciones relacionadas con el Cruzado de la Capa: Norm Breyfogle. A través de un total de cinco tomos recopilatorios “ y dejando a un lado especiales y one-shots diversos ”, repasaremos de forma cronológica su estancia en las series regulares que por aquel entonces protagonizaban Bruce Wayne y su álter ego superheroico : Detective Comics, Batman, Shadow of the Bat y Legends of the Dark Knight. Cientos de páginas que no solo nos permitirán apreciar la constante evolución de este autor, sino también recuperar historias que, sin lugar a dudas, merecen ser reivindicadas.


Por lo pronto, nos centraremos en el paso de Breyfogle por la colección más veterana del Hombre Murciélago, a la que llegó aprovechando una serie de accidentados acontecimientos. Cuando se hizo evidente que era necesario sustituir a Mike W. Barr como guionista de Detective Comics, el editor Dennis O’Neil tomó la determinación de alimentar la “ invasión británica ” que estaba viviendo el cómic americano. El objetivo era incrementar unas cifras de ventas que amenazaban con provocar la cancelación de la serie, valiéndose para ello del talento de una dupla de guionistas que estaban realizando un gran trabajo al frente de Judge Dredd ( 2000 AD ) : John Wagner y Alan Grant. Pero para dar mayor impulso al golpe de timón aprobado por O’Neil, parecía imprescindible contar con los servicios de un dibujante que sustituyera a Alan Davis, Todd McFarlane y Jim Baikie, quien asumió un par de entregas de transición.

En este punto es donde entra en juego el nombre de Norman Keith Breyfogle ( Iowa, EE.UU.; 1960 ), licenciado en Pintura e Ilustración por la Universidad Northern Michigan, cuya carrera profesional dio un giro radical cuando el representante de autores Mike Friedrich echó un vistazo a su portafolio. A partir de entonces, Breyfogle comenzó a acumular experiencia dentro del mundo del cómic, gracias a títulos tan variados como New Talent Showcase, Bob Violence, Tales of Terror, Marvel Fanfare, o Whisper. Pero su gran oportunidad llegó con la revolución de la franquicia del Hombre Murciélago, momento en que se hizo cargo de un personaje al que admiraba desde los tiempos de la serie televisiva protagonizada por Adam West.

Como podemos apreciar en los dos tebeos que abren este Batman de Norm Breyfogle núm. 1, la llegada de Breyfogle a Detective Comics se produjo de forma previa a la de los guionistas británicos. El primero, publicado en 1987, representa uno de los últimos cómics de la colección escritos por Barr, con el Doctor Crimen como enemigo al que hay que batir; mientras que el segundo, guionizado por Jo Duffy, está relacionado con el crossover Millennium.


Pero la eclosión de este dibujante coincidiría con la llegada a la cabecera de Grant y Wagner : dos atrevidos escritores que en su primera aventura se sacaron de la manga a Arnold Wesker – más conocido como el Ventrílocuo – y su inseparable Scarface, en una dura historia con el tráfico y el consumo de drogas como telón de fondo.

Lejos de abusar de villanos clásicos, lo cierto es que el nuevo equipo creativo se caracterizó por dar salida a personajes de creación propia, como el Ratonero, el Hombre Corrosivo o Kadáver. Pero la alianza entre Grant y Wagner llegó a su fin cuando este recibió el primero de los cheques correspondientes a los royalties por las ventas de la serie : decepcionado por la cantidad percibida, abandonó la colección tras cinco entregas, aunque su nombre continuó apareciendo en los créditos durante siete meses más, por razones estrictamente contractuales. A partir de entonces, Alan Grant asumió todo el peso de los guiones, formando con Breyfogle uno de los equipos creativos más emblemáticos en la historia del Hombre Murciélago. Además de visitar Londres, recordando la figura del revolucionario Guy Fawkes – quien inspiró V de Vendetta, de Alan Moore y David Lloyd – ambos autores se sumergieron en la cultura aborigen australiana, crearon al aterrador Cornelius Stirk e hicieron hincapié en los peligros implícitos en el tráfico de drogas.


Todo ello a través de 15 cómics que no solo representan uno de los períodos más interesantes en la historia de Batman, sino también los primeros pasos en el proceso de aprendizaje y perfeccionamiento de un dibujante que supo condensar la influencia de grandes autores – desde Neal Adams hasta Joe Kubert, pasando por Jim Aparo o Gil Kane – en beneficio de una evolución constante y una versión del personaje “ condicionada por la fluidez ”. El propio Breyfogle reconoce que su versatilidad “ conduce a la maleabilidad de mis técnicas, de modo que rara vez repito un diseño de página, optando en su lugar por dejar que cada plancha desarrolle su propia identidad, en función de los requerimientos del guión ”.

Una ambición artística que el lector podrá advertir en esta colección, Batman de Norm Breyfogle, donde continuaremos analizando la intrahistoria de los cómics recopilados y la evolución de este inolvidable autor, que supo arrojar una mirada diferente sobre el mito del Caballero Oscuro.

English version : A DIFFERENT LOOK by David Fernández


Since Batman first appeared in the world of comic books in May 1939 ( Detective Comics 27 ), the responsibility to continue the legacy of Bob Kane and Bill Finger has been taken on by an neverending number of creators. Writers and artists who, using the most diverse styles and tendencies, have given form to seven decades of adventures, not always sharing the same tone, not even giving continuity to one unchangeable characterisation. But the truth is that, far from substracting from the fictional universe whose epicenter lies in Gotham, this " incoherancy " has made it possible that generations of readers have enjoyed personal visions of the Dark Knight, conjured by some of the most emblematic professionals of the ninth art.

With the volume the reader holds in hand an anthology in inaugurated centered on the work of one of this creators, who took undisputed protagonism in the grafic departement of the different colecctions related to the caped crusader at the end of the 80s : Norm Breyfogle. Through five volumes " and leaving aside specials and various one - shots " we´ll review his run on the regular books that in which Bruce Wayne and his superheroic alter ego appeared in chronological order : Detective Comics, Batman, Shadow of the Bat and Legends of the Dark Knight. Hundreds of pages that not only allow us to appreciate the constant evolution of this author, but also to recuperate stories that, without a doubt, deserve to be vindicated.


Therefore we center on Breyfogle´s tenure on the most veteran series of Batman, to which he arrived taking advantage of a series of fortunate events. When it became evident that it was necessary to substitute Mike W. Barr as writer of Detective comics, editor Denny O´Neil decided to feed the " british invasion " which american comics were experiencing. The objective was to increase sales numbers that threatened to provoke the cancellation of the series, using the talent of a duo of writers who did great work on Judge Dredd ( 2000 AD ) : John Wagner and Alan Grant. But to give the change of course approved by O´Neil the biggest momentum, it appeared essential to count on the services of an artist who substituted Alan Davis, Todd McFarlane and Jim Baikie, who had done some issues inbetween.

At this point the name of Norman Keith Breyfogle ( born in Iowa, 1960 ) enters the game, licensed in painting and illustration by the Northern Michigan University, whose professional career took a radical turn when the representative of authors Mike Friedrich took a look at his portfolio. From then Breyfogle began gaining experience inside the comic world, thanks to such diverse titles as NEW TALENT SHOWCASE, BOB VIOLENCE, TALES OF TERROR, MARVEL FANFARE or WHISPER. But his big opportunity came with the revolutionization of the Batman franchise, the moment when he took over a character he admired since the televised show starring Adam West.

We can apreciate the arrival of Breyfogle on Detective comics, which took place before the arrival of the british writers in the two issues that open this number 1 of Batman by Norm Breyfogle.


The first one, published in 1987, represents one of the last issues of the collection written by Barr, with Doctor Crime as the enemy to beat; while the second, scripted by Jo Duffy, is related to the MILLENIUM crossover. But the hatching of this artist would coincide with the arrival of Grant and Wagner on the title : two bold writers who pulled Arnold Wesker out of their hat in their first adventure - better known as the Ventriloquist - and his inseparable Scarface, in a hardboiled story with the trafficking and consumation of drugs as the backdrop.

Far from abusing the classic villains, the truth is that the new creative team was characterized by their output of selfcreated characters, like the Ratchaser, the corrosive Man or Cadaver. But the alliance between Grant and Wagner reached its end when Wagner received the first cheque of the royalty payments for the book : disappointed by the received sum, he left the collection after five issues, even though his name continued appearing in the credits during seven more months, for strictly contractual reasons. From then Alan Grant asumed the full weight of the scripts, forming one of the most emblematic creative teams in the history of Batman with Norm Breyfogle. Aside from visiting London, remembering the revolutionary Guy Fawkes - who inspired V for Vendetta, by Alan Moore and David Lloyd - both authors immersed themselves in the australian culture of the aborigines, creating the terrifying Cornelius Stirk and emphasized the implicit dangers of drug traffic.


All this through 15 issues that not only represent one of the most interesting periods in the history of Batman, but also the first steps in the process of learning and perfecting of an artist who knew how to condense the influence of great artists - from Neal Adams to Joe Kubert, Jim Aparo or Gil Kane - for the benefit of a constant evolution and a version of the character " conditioned by the fluidity. " Breyfogle himself recognizes that his versatility " leads to the malleability of my techniques, so that I seldom repeat a page layout, opting instead to let each page develop its own identity, together with the requirements of the script ".

An artistic ambition that the reader can notice in this collection, Batman by Norm Breyfogle, where we´ll continue to analyse the history of the collected issues and the evolution of this unforgettable author, who managed to take a different look on the myth of the Dark Knight.


Today´s clip is from HOUSED MD and I hear it´s very popular with the kids.



New to the blog ? Everything you need to know about TALES FROM THE KRYPTONIAN : top ten posts / more posts of interest


No comments: